Gisaengchung
Bong Joon Ho svojim je sedmim cjelovečernjim filmom oduševio kritiku i publiku. Pokupio je 4 Oscara u top kategorijama (najbolji film općenito i u kategoriji stranog filma, najbolji scenarij, najbolji redatelj), Zlatni globus, Zlatnu palmu za režiju u Cannesu… listi nagrada nema kraja. Zasluženo? Svakako! Redateljevim riječima: „Smatram da konstantnu polarizaciju i nejednakost u našem društvu možemo pokazati na samo jedan način: tragikomedijom. Živimo u vremenu u kojem vlada kapitalizam. Nema alternative. U današnjem kapitalističkom društvu imamo podjele na staleže koji su nevidljivi golim okom. Pobrinemo se da ostaju skriveni i olako označavamo hijerarhiju klase kao stvar prošlosti iako nepremostive razlike između slojeva zapravo ostaju. Film opisuje što se događa kada se u našem polariziranom društvu dvije klase sudare jedna s drugom.“
Četveročlana obitelj Kim, koju čine inteligentni mladić Ki-woo, njegova bistra sestra Ki-jung, dobrodušni otac Ki-taek i brižna majka Chung-sook, ljudi su s dna društvene ljestvice koji žive u vlažnom i trošnom suterenskom stančiću. Ki-woou prijatelj ponudi da ga zamjeni u honorarnom poslu davanja poduke iz engleskog jezika razmaženoj djevojci iz bogate obitelji Park. I obitelj Park je četveročlana, osim elegantnih roditelja i kćeri Da-hye, tu je jednim događajem traumatizirani sinčić Da-song. Oni žive u raskošnoj i moderno uređenoj kući koju je projektirao slavni arhitekt. Nakon što se Ki-woo zaposli kod obitelji Park, on će zajedno s ostalim članovima svoje obitelji pronaći načine da lažnim preporukama najprije Ki-jung obitelj Park angažira kao umjetničku psihologinju za Da-songa. Potom će se uz pomoć podmetanja otac zaposliti kao novi vozač obitelji Park, a majka kao nova kućna pomoćnica umjesto sredovječne Moon-gwang. I kad se već učini da se obitelj Kim sjajno ugnijezdila u bogatoj obitelji Park, s kojom kuju i nove planove poput ženidbe Ki-wooa za Da-hye, jedne olujne noći na vratima vile pokucat će Moon-gwang, a njezin će dolazak sve u potpunosti poremetiti i preusmjeriti.
Pratimo dvije obitelji koje se vjerojatno u stvarnom životu nikad ne bi srele. Nijedna obitelj nema loše namjere. Parkovi su bogati, lijepo ušuškani u svoj privilegirani život, no nisu pohlepni, ne tlače slabije. Jednostavno su naivni i nesvjesni situacije u kojoj žive oni kojima život nije udijelio tako dobre karte. Ki-taekovi s druge strane koriste sve dostupne metode da prežive. Oni su prevaranti koji se bez grižnje savjesti riješavaju konkurencije, lažu svojim poslodavcima, no sasvim je jasno da nemaju druge mogućnosti za opstanak. Istinski negativac filma je sistem koji stvara i produbljuje takvu društvenu podjelu. Temom klasne razlike Bong Joon Ho pozabavio se i ranije u uspješnom akcijskom filmu Snowpiercer. Prošle godine temom se poigrao i Jordan Peel u hororu Us, no hollywoodska oštrica ipak je tuplja od korejske tako da Parazit ima daleko brutalniju završnicu.
Koja je tajna izuzetnog uspjeha Parazita? Žanrovski je hibrid rijetke vrste: socijalna drama, komedija i triler. Zabavan, napet, uznemirujuć, lako razumljiv, a istovremeno suptilan i precizan u zrcaljenju žalosnog stanja suvremenog društva. Film bez klasičnih junaka i bez očitih negativaca. Lijep odmak od klasičnih blockbustera. Film koji je ušao u povijest kao prvi film koji je osvojio Oscara u kategoriji najboljeg filma, a da nije na engleskom jeziku. Obavezno pogledati!
piše: Goran Plantak |
AUTORI
ekipa kina Gaj aRHIVA
May 2020
KATEGORIJE
|
Leave a Reply.